55+

Framfall

<--Tillbaka

Vad är det?
Framfall är när stödjevävnaden blivit svag så att slidväggen börjar bukta. När den främre slidväggen börjar bukta (cystocele) så kan man få symtom från urinblåsan eftersom den är den som ligger närmast. Är det den bakre slidväggen som blivit svag (rectocele), då kommer eventuella symtom från ändtarmen istället. Ibland är det själva livmodern som ger upphov till symtom (uterusdescens) då stödjevävnadsfunktionen som försämrats gör att livmodern glider neråt ut mot slidöppningen. Ibland förekommer alla dessa tre typer av framfall tillsammans och ibland förekommer de var för sig. En lite ovanligare typ av framfall är då livmodern redan opererats bort av något skäl och där hela slidtoppen börja komma fram genom slidöppningen. Detta brukar kallas vaginaltoppsframfall.

Orsak:
Egentligen vet vi alldeles för lite om de verkliga orsakerna. Sannolikt har vår ärftliga benägenhet en stor betydelse. Ofta anger man långdragna, besvärliga förlossningar och tungt arbete som orsak till framfalls besvär. Kanske är det en del av sanningen men troligen inte hela. I kulturer där man vet att mycket svåra förlossningsskador är vanliga finns inte framfall i samma utsträckning som i Skandinavien. I dessa kulturer har man dock andra sätt att till vardags använda sin kropp som gör att de sannolikt förebygger framfall. Det är möjligt att en del av förklaringen till att de nordiska länderna har så hög förekomst av framfall ligger i att vår muskelstabilitet i bålen har försämrats och i kombination med en alltmer överviktig kvinnlig befolkning så ökar problemen. Vad som är den verkliga sanningen är svårt att få reda på då studier för att utröna detta är komplicerade att göra och kräver långa studieperioder.

Symtom:
Tyngdkänsla.
Framfallet tränger ut genom slidöppningen.
Täta trängningar. Ibland svårt att tömma blåsan.
Svårighet att få ut avföringen.

Egenvård:
Att förebygga att ett framfall uppkommer eller försämras gör man genom träning. Det vanligaste man brukar få råd om är knipövningar. Knipövningar är bra för att lära sig hitta sin muskulatur men för det flesta blir det något man gör en kort tid och sen glömmer bort. Integrera istället träning för bäckenbotten i din vardagliga fysiska aktivitet. Hur gör man det? Gå och rör dig med en god hållning. Rak i ryggen med avslappnade, lätt tillbakadragna axlar ger en anspänning i bålens muskulatur och då hänger bäckenbotten med av bara farten. Gå och sitt med en känsla ”stolt och glad”! Ta med dig dessa tankar om hållning i allt du gör i vardagen men se också till att ta med det in i den typen av träning som du brukar göra. Gillar du promenader så kan ett par stavar ge dig lite extra hjälp att ”hålla upp” kroppen. Tränar du mest styrketräning så kan du fråga din instruktör vilka maskiner som ger mest effekt på just bålen. Tillhör du dem som vill träna i grupp så kan pilates och core ge lite extra insikt i vad bålstabilitet innebär. Det viktiga budskapet är ändå att det är bra att träna om man har framfall!
Vikten har förstås en stor betydelse. Ju mer övervikt man har desto större bli påfrestningen för bäckenbotten. En viktnedgång, om så bara några kilo, kan förbättra situationen för kvinnan avsevärt. Se till att Du har regelbunden avföring och att du inte blir förstoppad.

Behandling:
Med träning och viktnedgång kommer man långt men det är inte säkert att man når hela vägen och då är det dags att söka upp sin gynekolog. Din doktor kommer att undersöka Dig och sannolikt föreslå behandling.
Det finns två alternativ.

Ringbehandling innebär att man sätter in en ring av plastmaterial i slidan som håller upp slidväggen. En ring som sitter bra känns inte överhuvudtaget. I början av behandlingen behöver man gå på kontroller var 3-6 månad hos gynekolog eller barnmorska. Ringen kan vara till besvär när man vill ha samlag. Ringen är ett bra alternativ om man av olika skäl inte vill eller kan operera framfallet. Ring kan också vara bra att använda i avvaktan på en operation.

En operation har i regel som syfte att stärka upp den vävnad som blivit försvagad. Många gånger innebär det att man syr stärkande stygn i den försvagade vävnaden. Ibland måste man lägga in konstgjorda material för att förbättra hållfastheten. När livmodern glidit ner kan man bort delar av livmoderhalsen eller hela livmodern. Operationen utförs via slidan (vaginal hystrectomi).
Det är dessvärre inte helt ovanligt med återfall även efter en operation d.v.s. besvären kommer åter. Tidigare var det vanligt att man opererade om och gjorde en exakt likadan operation igen. Nu har det dock börjat dyka upp en del lovande alternativa operationsmetoder där man lägger in ett stödjande nät som man fäster i kraftiga ligament inne i lilla bäckenet. Resultatet blir en väldigt god upplyftning av hela slidväggen och vad man sett hittills är återfall ovanligt därefter. I dag är det inte ovanligt att man opererar framfall i lokalbedövning vilket innebär att kvinna går hem samma dag och har en kort sjukskrivningstid. Skall man operera bort livmodern väljer man ofta ryggbedövning eller sövning varför kvinna behöver stanna något eller ett par dygn på sjukhus. Hur länge men behöver stanna på sjukhus har ju förstås också att göra med om man har andra sjukdomar eller behöver lite extra hjälp den första tiden.

Träning:
Tiden efter en operation kan man gärna avstå de allra tyngsta lyften men man bör försöka komma igång med sin fysiska aktivitet så snart som möjligt. Lyssna på kroppen är ett råd som räcker långt! Samma typ av träning som föreslås för att förebygga framfall är det som man skall använda sig av för att bygga upp kroppen och stabiliteten i bålen och bäcken efter operation.

Några enkla övningar du kan göra hemma för att komma igång med bålstabilitetsträning. Stå på ett ben. Öka svårighetsgraden genom att sträcka upp armarna över huvudet ett par gånger. Stå på ett ben. Håll armarna lätt utsträckta åt sidorna för balansens skull och rotera försiktigt huvudet först åt ena sidan och sen åt andra. Byt ben när du behöver. Prova och gör övningarna att stå på ett ben när du borstar tänderna. Det är inte så lätt som man tror!
Är du någorlunda rörlig i knäna kan du när det gått en tid efter operation använda dej av en övning där du övar i hukstående. Stå med god hållning. Sätt dej långsamt på huk. Balansera där. Vill du göra det svårare? Håll i en låtsasboll. Lyft upp den över huvudet. Ta ned den mot golvet, tillbaks igen. Håll i bollen och rotera överkroppen från sidan till sidan med bibehållen balans.

Att tänka på när du lyfter: allt som skall bäras ska bäras nära kroppen. Gärna på ryggen i ryggsäck eller små barn i selar på rygg eller mage.

Ställ en fråga till gynekologen
Upp igen
<--Tillbaka

ANNONSER